duminică, 31 octombrie 2010

istoria se repeta, dar altfel

Eu ma consider a face parte din seria de generatii carora scoala facuta in mare parte sub comunism le-a creat un handicap din punct de vedere al cunostintelor despre istorie. Pana in clasa a IX-a, trimestrul II am invatat o istorie ciuntita, in care propaganda avea ultimul cuvant si influentele stupide erau la ordinea zilei- cei de o varsta, va mai amintiti de aberatia cu titulatura de Mircea cel Mare in loc de cel Batran doar pt. asa se visa Ceasca ramas in memoria colectiva ?
Pe urma a venit libertatea, dar n-am invatat neaparat o istorie mai buna. Am terminat liceul cu cateva idei de baza si anume: poporul roman se trage direct din daci si romani, noi am fost aici de la inceput (mai ales in Transilvania), in Evul Mediu am aparat Europa de invazia turca dar am reusit in marea majoritate a timpului sa ramanem autonomi chiar daca plateam tributuri si in general noi am fost un popor bun, care niciodata n-a cotropit pe altii. A fost nevoie de multe discutii si carti citite ca sa inteleg ca ceea ce luam ca pe niste axiome erau niste concluzii discutabile si ca identitatea nationala nu trebuie sa te impiedice sa privesti si adevaruri mai putin placute in fata. Toate ideile de mai sus se pot demonta, dar nu ma apuc aici sa fac asta. Ce consider ca este un mare castig pentru mine personal este posibilitatea actuala de a avea acces la o multitudine de informatii si la oameni din culturi diverse (in 1990, eram liberi, dar numarai pe degete strainii din Bucuresti). Sa stii si sa interpretezi istorie este un mare plus, dupa parerea mea, care te ridica de la o viziune 'mica', locala, de acvariu propriu care iti pare imens si unic pe lume. Faptul ca istoria de care generatii ca a mea a avut parte a fost atat de manipulata a lasat un gol de care nici nu ne dam seama pana ce nu incepem sa mai sapam putin dupa informatii. Nu mai spun de accentul care se punea pe date, ceea ce pentru unii ca mine care au urat ideea de memorare incepand cu acele 'comentarii' de la romana, n-a reprezentat decat un motiv de indepartare in plus (de fapt, asta a fost principalul motiv pentru care n-am mai dat la Drept). Acum manualele sunt mult mai interesante si mult mai axate pe interpretari decat pe date, dar cred ca nu exista suficient interes din partea elevilor. Mi se pare incredibil cum oameni de 30 de ani nu stiu nimic de Targu Mures 1990 si am mai citit ca sunt adolescenti care nici despre revolutie sau ce-a fost inainte nu stiu mare lucru. Parintii nu le-au povestit, ei nu vad legatura cu realitatea de azi..asa ca motivatie 0 sa afle ce si cum.
Istoria e de multe ori cinica si iti arata ca oamenii nu invata mai nimic din ea. Dar tot merita sa stii ce s-a petrecut. Pana anul asta cand datorita jobului legat de Polonia am fost pe acolo mai des, habar n-aveam de Katyn sau de faptul ca rusii au invadat si ei Polonia dinspre est, imediat dupa ce nemtii o invadasera din vest. Lucruri care ar trebui stiute, ca sa ai o imagine completa. Poporul roman, ce asa bun la suflet prin traditie, a speculat si el ideologia antisemita si a profitat pe alocuri de evreii deportati in Transnistria. Si a si omorat cativa la Iasi. Bineinteles ca nu te gadila la identitatea nationala sa afli lucruri din astea. Dar asa cum nemtii pot dupa toate cate-au facut, sa fie inca mandri ca-s nemti, cred ca si noi putem sa mai admitem ca stereotipul asta de popor ospitalier si bun nu ni se potriveste intotdeauna.
Ma intreb insa ce faci atunci cand in istoria nationala nu gasesti nimic notabil care sa inspire un sentiment de valoare,raportat la ce-au facut altii. Probabil ca ramane valabila nota afectiva - nu suntem vreun mare popor, dar e al nostru. Pana de curand ma gandeam ca inertia asta a noastra de a nu intreprinde nimic in afara granitelor ne-a adus si dezavantaje, dar daca ma uit mai bine la popoarele cu 'initiativa', toate au comis si diverse orori ca sa isi mentina puterea. Plecand de la imperiile antice, la puterile coloniale si sfarsind cu prietenii nostri rusi si nemti. Cand merg in Germania imi trece prin minte 'oare ce faceau pe vremea razboiului bunicii sau parintii acestor oameni care par asa draguti' ? Ok, nu e vina celor din prezent, dar e totusi un istoric pe care sunt fericita ca nu il am ca si nationalitate.

Niciun comentariu: